100 گام تا فراگیری آزمایش های غیر مخرب و بازرسی جوشکاری در صنعت (NDT & WI in the Industry)

همه چیز در تغییر است و این هم یکی دیگر از رازهای بزرگ است. به طبیعت که دقیق نگاه کنید،  این تغییر را هر روزه و در همه چیز به روشنی می توانید بینید. مقاله من چون آموزشی است، هدفش برخلاف دیگر مقاله ها که قرار است پس از ۱۰۰ روز تغییر ی در خودشان ایجاد کند، تغییری در دیگران ایجاد می کند.

صنعت روز نیازمند توسعه و پیشرفت بهینه است.  این بهینه سازی در صنعت باید از طرفی در جهت  بالا بردن کیفیت و سالم تر و بهتر شدن محصولات و تولیدات شود، و از طرفی هم کاهش هزینه ها را برای جوامع و هم چنین دولت ها سبب شود. این کار حاصل نمیشود مگر، با استفاده از روش های استانداردی که این تولیدات را مورد آزمایش های کمی و کیفی قرار می دهند. هر دستگاه و ابزاری که امروزه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر تائید کنترل کیفی که نیازمند انجام آزمایش های مخرب (Destructiv Testing) است، برای حصول اطمینان از سالم بودن ساخت و کارکرد ایمن بودن آن نیز، لزوم انجام یک سری از بازرسی و کنترل ها به نام آزمایش های غیر مخرب ( Non Destructive Testing) برای آن ها می باشد.

در عصر حاضر جوشکاری قطعات و اتصالات تولیدی و خدمات آن، نقش بزرگی را در صنایع هواپیما سازی، کشتی سازی، اتومبیل سازی و غیرو دارد، این نقش مهم در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را می توانیم در ساخت خطوط لوله نفت، گاز و فرآورده که طول آن ها گاه تا چند صد کیلومتر می رسند مشاهده کنیم.، کارخانجات مخزن سازی برای ساخت مخازن تحت فشار و برج های تقطیر گاز و میعانات گازی، و هم چنین کارخانجات لوله سازی نیز برای ساخت و تولید انواع لوله در قطر ها و ضخامت های مختلف از تکنیک های مختلف ماشین های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک جوشکاری و هم چنین جوشکاری دستی برای ساخت جوش اتصالات خود اسفاده می کنند. ساخت مخازن ذخیره نفت کوچک و بزرگ که در محل پروژه ها انجام می شود و بعضی از آن ها گنجایشی حدود ۲۵۰٫۰۰۰ ، ۵۰۰٫۰۰۰ و تا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بشکه نفت را در خود دارند با مصرف چندین تن الکترود و با استفاده از جوشکاران ماهر انجام می شود. از دیگر فعالیت های جوشکاری می توان صنعت سازه ها و فعالیت های ساختمانی شهری را نام برد که اتصال و استحکام فلزی آن ها همگی با استفاده از جوشکاری امکان پذیر می باشد.

۱۰۰ گام تا فراگیری آزمایش های غیر مخرب و بازرسی جوشکاری در صنعت (Nondestructive Testing in the Industry)
۱ آزمایش های غیر مخرب (Nondestructive Testing)
۲ آزمایش پرتونگاری (Radiography Testing)
۳ انواع دستگاه های پرتونگاری
۴ دستگاه های پرتو ایکس
۵ تجهیزات دستگاه های پرتو ایکس
۶ محفظه های پرتو گاما
۷ تجهیزات محفظه های پرتو گاما
۸ محافظت های ایمنی کار با پرتوها
۹ انواع فیلم های پرتونگاری صنعتی
۱۰ تفسیر فیلم های پرتونگاری

همان گونه که ملاحظه می کنید، آزمایش های غیر مخرب حداقل شامل ۶ حرفه مهم و جداگانه بازرسی می باشد. افرادی که این آموزش ها را ببینند می توانند در مدت زمان سه تا شش ماه اقدام به دریافت گواهینامه سطح ۳ مرتبط با نوع آزمایش غیر مخربی که کار کرده اند کنند. گواهینامه سطح ۳ آزمایش های غیر مخرب پایین ترین سطح و دارای آزمون های تئوری و عملی برای فردی است که تجربه سه ماه کار را در یکی از پروژه های صنعتی داشته باشد. این فرد بعد از یک سال کار عملی به راحتی می تواند با توجه به تجارب خود برای سطح ۲ امتحان دهد و از مزایای مالی آن نیز استفاده برد.

هر فردی با داشتن گواهی سطح ۲ می تواند بعد از ۱ سال برای گرفتن گواهینامه در سطح ۱ که بالاترین سطح این حرفه در آزمایش های غیر مخرب است اقدام کند، برای شرکت در آزمون سطح ۱ بر خلاف سطوح ۲ و۳ که بیشتر آزمایش عملی ملاک قبولی می باشد، نیازی به امتحان عملی نمی باشد و تنها شناخت کافی و به روز تئوری از نوع آزمایش مورد آزمون و دانستن خوب زبان نوشتاری لاتین برای دادن امتحان و تائید آن در یک کشور خارجی برگزارکننده امتحان می باشد. با به دست آوردن گواهینامه سطح یک، شخص صلاحیت صدور گواهینامه هایی در سطوح ۲ و ۳ را  به هر فرد دارای صلاحیتی دارد. می تواند کلاس های آموزشی ترتیب دهد و گواهینامه هایی در سطوح ۲و ۳ صادر کند

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط